Het laatste nieuws over reizen, taal en cultuur door EF Education First
Menu

11 tips om je LinkedIn-profiel te verbeteren

11 tips om je LinkedIn-profiel te verbeteren

Ben je klaar om je carrière naar een hoger plan te tillen? LinkedIn is dan een van de beste tools om dat te regelen! Maar gezien de meer dan 400 miljoen gebruikers zul je je best moeten doen om op te vallen.

Voordat we in alle details duiken en je laten zien hoe je een LinkedIn-superster wordt, is dit misschien een goed moment om je instellingen aan te passen en je activiteit-updates te verbergen. Je netwerk – zoals je huidige werkgever – hoeft het niet steeds te zien (of een alert te krijgen) als je weer iets aanpast, liket of deelt op de site. (Als je een belangrijke wijziging doorvoert waarvan je wilt dat de hele wereld ‘m ziet, dan kun je de instellingen altijd even terugzetten.)

1. Blijf up-to-date

Zorg dat je altijd een geüpdatet LinkedIn-profiel hebt, dus niet alleen wanneer je op zoek bent naar een baan. Je weet immers nooit wie de baan van jouw dromen in de aanbieding heeft en op zoek is naar iemand zoals jij.

2. Say cheese

Als je je profiel van een foto hebt voorzien, is de kans zeven keer zo groot dat-ie wordt bekeken. Toon op de foto wat van je persoonlijkheid, maar probeer ook professioneel te blijven. Dress to impress, weet je nog? Vraag een vriend(in) met een goede camera om de afbeelding te maken: gebruik geen iPhone-foto, tenzij het er eentje van uitzonderlijke kwaliteit is. Update het plaatjeaf en toe zodat je eruit blijft zien zoals op je foto en potentiële werkgevers je bij een solliciatiegesprek zullen herkennen.

3. Maak het persoonlijk

Je hebt 120 tekens voor een professionele headline: een korte samenvatting van jezelf. Dit is een goeie plek om creatief te zijn. Laat zien dat je een globetrotter bent of een taalvirtuoos en gebruik hier zo mogelijk branchespecifieke woorden voor. Als je je headline niet aanpast dan verschijnt hier automatisch je laatste functietitel, waarmee je misschien niet de maximale exposure hebt. Controleer je headline als je een nieuwe baan hebt toegevoegd, aangezien de headline daar misschien in is veranderd.

4. Zorg dat mensen gemakkelijk met je in contact kunnen komen

Wil je dat mensen (die geen connectie met je hebben) gemakkelijk met je in contact kunnen komen? Voeg dan een call to action aan je profiel toe met je e-mailadres, website of telefoonnummer in de samenvatting.

5. Laat zien wat je waard ben

Laat je successen overal zien in je profiel. Leg uit welke rol je had in belangrijke projecten en het managen van mensen, welke doelen je hebt bereikt en ondersteun dat waar mogelijk met cijfers. Wees duidelijk, gefocust en raaskal niet. Je moet je resultaten en ervaring in een paar zinnen kunnen uitleggen.

6. Laat je Engelse vaardigheden zien

Toon aan hoe internationaal je bent door te bewijzen dat je serieuze taalvaardigheden hebt. Je kunt hier bijvoorbeeld gemakkelijk de gratis online Engelse test van EF voor maken.

7. Geef en krijg recommendations

Recommendations zijn een soort aanbevelingen die je gemakkelijk op LinkedIn kunt regelen. Vraag collega’s, voormalige supervisors of huidige managers om hun inzichten van jouw werk en jouw grootste kwaliteiten met je te delen – en vergeet dit niet terug te doen!

8. Word lid van groepen en volg mensen

Doe méér dan alleen maar het connecten met mensen die je al kent. Word lid van groepen of volg influencers om te leren van mensen buiten je netwerk. Je kunt lid worden van zo veel groepen als je wilt, maar less is misschien wel more. Op die manier kun je nog contact zoeken met de leden en nieuwe connecties realiseren. Als je je LinkedIn-activiteiten naar een compleet nieuw niveau wilt krijgen, kun je ook je eigen groep beginnen. Waarom zou je de wereld niet laten zien dat je een expert bent op een bepaald vakgebied?

9. Pas je URL aan

Je LinkedIn-url is nu zoiets als linkedin.com/in/firstname-lastname-a821191a. Maar niemand kan dat onthouden, nietwaar? Gelukkig kun je je URL personaliseren zodat je alle cijfers kunt deleten en bijvoorbeeld je functie, merk of wat je professionele persoonlijkheid ook maar laat zien kunt toevoegen. (Vergeet je nieuwe url niet aan te passen op al je websites, visitekaartjes en op je andere sociale netwerken).

10. Pas je headerafbeelding aan

Wijzig je headerfoto om je profiel persoonlijker te maken. Je kunt hiervoor stockfoto’s gebruiken, maar als je slim bent maak je hier je eigen afbeelding voor (in JPG, GIF of PNG, niet groter dan 4MB en tussen de 1000×425 en 4000×4000 pixels). Kijk naar de headers van anderen om inspiratie op te doen, maar alles wat past bij jouw merk, bedrijf of persoonlijkheid zal goed uitpakken. Oh, en zorg dat het iets professioneels is waarvan je wilt dat je toekomstige werkgever het ziet.

11. Doe een grote voorjaarsschoonmaak

Je hebt je LinkedIn-profiel waarschijnlijk een paar jaar geleden aangemaakt en sindsdien regelmatig vaardigheden, ervaring, groepen, connecties en endorsements toegevoegd. In dat geval is het misschien tijd voor een grote schoonmaakbeurt. Zorg ervoor dat je profiel gefocust, helder en beknopt is. Vermeld alleen de vaardigheden en werkervaring die relevant zijn. Het feit dat je Microsoft Word onder de knie hebt of internet savy bent, gaat er niet voor zorgen dat je opvalt en is voor de meeste banen zelfs al de standaard. Ook zomerbaantjes van tien jaar geleden zijn waarschijnlijk niet meer relevant. Verlaat groepen en verwijder connecties die niet meer interessant of nuttig zijn. Dat geldt ook voor endorsements: er was een periode waarin iedereen en z’n moeder elkaar endorsede voor zo’n beetje alle denkbare vaardigheden. Niemand is overal geweldig in, dus zorg dat er alleen kwalitatief goede endorsements staan die je echt verder helpen.

Start je internationale carrière bij EF!Ontdek meer

Deel dit artikel

Laatste blogs van Carrière