Het laatste nieuws over reizen, taal en cultuur door EF Education First
Menu

Dit is hoe je brein verandert wanneer je een taal leert – Universiteit van Tokio

Dit

In een gezamenlijk onderzoeksproject met EF Education First en de Universiteit van Tokio werd voor het eerst onthuld dat er significante veranderingen in de hersenfunctie optreden tijdens een korte taalstudie in het buitenland. Deze onderzoekers bestudeerden buitenlandse studenten die zich inschreven bij EF Tokio; een van de internationale taalcampussen van EF.

Deze studie onder mensen die voor het eerst Japans leren, heeft gemeten hoe hun hersenactiviteit veranderde na slechts een paar maanden studeren van een nieuwe taal. De resultaten laten zien dat het verwerven van een nieuwe taal in eerste instantie de hersenactiviteit stimuleert. Dit geeft aan dat het leren van een taal niet alleen de hersenen activeert, maar ook de hersenfunctie verandert.

De eerste test

De studenten werden getest met multiple choice lees- en luistertests na minimaal acht weken taalles. Veertien weken later werden ze weer getest. Tijdens de tests werd een MRI-scanner (Magnetic Resonance Imaging) gebruikt om de lokale bloedstroom van de student rond hun hersenregio’s te meten – een indicator van neuronale activiteit.

“Simpel gezegd: er zijn vier hersenregio’s die gespecialiseerd zijn in taal. Zelfs in een moedertaal, tweede of derde taal zijn dezelfde regio’s verantwoordelijk.” zegt professor Kuniyoshi L. Sakai, een neurowetenschapper aan de Universiteit van Tokio.

Tijdens de eerste testronde vertoonde de MRI-scanner een significante toename van de bloedtoevoer naar de vier taalgerelateerde hersengebieden. Hieruit bleek dat de studenten hard aan het denken waren om de karakters en geluiden van de onbekende taal te herkennen.

Zes tot veertien weken gingen voorbij en de studenten zetten hun taalstudie voort aan EF Tokio.

Het vervolg

Een tweede test werd vervolgens afgenomen bij dezelfde groep studenten na hun wekenlange Japanse taalstudie. Onderzoekers vergeleken de eerste en tweede testresultaten om verminderde hersenactivatie te vinden in het grammaticacentrum en het begrijpend gebied tijdens luistertests. Evenals in de visuele gebieden van de achterhoofdskwabben tijdens de leestests.

“We verwachten dat de hersenactivatie afneemt na het succesvol leren van een taal, omdat er niet zoveel energie voor nodig is om het te begrijpen”, zei Sakai.

De resultaten

De scan toonde een licht verhoogde activering van het auditieve verwerkingsgebied in de slaapkwabben van de leerlingen. Onderzoekers denken dat dit waarschijnlijk te wijten is aan een verbeterde ‘mind’s voice’ tijdens het luisteren.

“Beginners hebben de klankpatronen van de nieuwe taal niet onder de knie, dus kunnen ze niet goed onthouden en inbeelden. Ze besteden nog veel energie om de spraak te herkennen in tegenstelling tot letters of grammaticaregels,” zei Sakai.

Zoals UTokyo meldt: “Totdat een ideale methode kan worden geïdentificeerd, raden onderzoekers van UTokyo aan om een ​​taal te leren in een natuurlijke omgeving. Zoals bijvoorbeeld studeren in het buitenland, of op een andere manier die tegelijkertijd de vier taalgebieden van de hersenen activeert.”

Deze recente studie onthult dat zelfs na een korte taalstudie de hersenactivatie begint te veranderen en evolueert. Dit kan mogelijk een aanmoediging zijn voor iedereen die een nieuwe taal wil leren op welke leeftijd dan ook.

“We hebben allemaal hetzelfde menselijke brein, dus het is voor ons mogelijk om elke taal te leren.” zei Sakai. “We moeten proberen ideeën in meerdere talen uit te wisselen om betere communicatieve vaardigheden op te bouwen. Maar ook om de wereld beter te begrijpen – om de meningen over andere mensen en over de toekomstige samenleving te verbreden.”

Welke taal wil jij leren?Ontdek het in onze brochure

Wil je een taal in het buitenland leren? Bestel een gratis EF brochure.

Lees meer