GO Blog | EF Blog Netherlands
Het laatste nieuws over reizen, taal en cultuur door EF Education First
Menu

EF Ervaring: Afke naar EF Eastbourne

Een ervaring die ze nooit meer zal vergeten: Afke ging met EF naar Eastbourne.

Het is eindelijk zo ver!

28 Juli (2019) was het zo ver… De dag waar ik al zo lang met spanning en enthousiasme op gewacht had. Ik ging naar Engeland (EF Eastbourne)! We moesten om 7:30 op Schiphol zijn en vanuit Brabant is dat wel even rijden, dus was ik al vroeg uit de veren, maar erg vond ik dat niet, want ik had er zo veel zin in! Mijn tante uit Polen kwam me gezellig uitzwaaien samen met mijn moeder en vader.

Eenmaal op Schiphol aangekomen, kwam ik mijn reisgenoten tegen. Sommigen gingen ook naar Eastbourne, maar anderen gingen naar Londen, Oxford of Brighton. Ik vond het erg fijn dat we met een groep vlogen, en dat je dus niet per se alleen moest vliegen. Want de eerste keer alleen op reis en alleen vliegen lijkt me wel ongezellig. Met dank aan EF Nederland, die voor ons gezorgd had dat we met een groep van ongeveer 10 meiden en 1 begeleider konden vliegen. Naar mijn idee had iedereen het wel naar zijn zin.

Nieuwe vrienden ontmoeten

Één van de reisgenootjes kende ik van tevoren al, omdat ik via myEF ontdekt had dat zij dicht bij mij woont. We waren al een keer samen gaan lunchen, en dat was erg gezellig! Ik had dus al één vriendin die ook met EF Nederland naar EF Eastbourne zou gaan. Ook had ik vantevoren via myEF al veel mensen leren kennen die in dezelfde periode in Eastbourne waren. Dit vond ik super leuk, omdat je meteen al kon appen en facetimen. Ik maakte al snel nieuwe vrienden, en kon daarom ook niet wachten om naar Eastbourne te gaan.

Eastbourne ontdekken

De vlucht verliep prima, en we werden op Heathrow airport opgewacht door een chauffeur. Deze zou mij en de andere drie meisjes naar EF Eastbourne brengen. Toen we in EF Eastbourne aankwamen werden we vriendelijk ontvangen door de ‘Staff’ en kregen we een rondleiding door de residentie. Ik had voor een residentie gekozen, omdat wij op deze manier onder het jongerenprogramma vielen en dus geen eten hoefden te koken. Daarnaast lag onze residentie pal aan het strand en dichtbij de school (ongeveer 5 tot 10 minuutjes lopen). Daarna gingen we natuurlijk even de stad verkennen, en alvast een beetje shoppen! We leerden al snel andere mensen kennen en hadden het erg gezellig. De eerste schooldag was wel een beetje spannend, maar gelukkig hadden we elkaar als Nederlanders en twee hele lieve Japanse meisjes (die we meteen al ontmoet hadden).

De eerste schooldag werd gebruikt om ons als nieuwe studenten te tonen wat er in Eastbourne te zien was. Dus
kregen we een rondleiding door Eastbourne, waarbij zij ons ook de Seven Sisters Cliff lieten zien. Deze cliff is gelegen in het zuiden van Engeland en is bekend geworden door, natuurlijk zijn mooie uitzicht, maar ook niet te vergeten: De
vele films die er opgenomen zijn!

Genoeg te beleven!

De tweede schooldag, gingen we dus echt voor de eerste keer naar school. Spannend was het niet meer, omdat we tijdens de rondleiding al veel andere mensen hadden leren kennen. Uiteindelijk was de schooldag erg leuk en waren we er allemaal over aan het vertellen. Ik was blij met mijn leraar en mijn klas was ook leuk en actief. Ik leerde veel meer mensen kennen en de activiteiten na school waren ook erg leuk. Er was eigenlijk altijd wel iets te doen. Vanuit de school/ EF Eastbourne werden dagelijks veel activiteiten georganiseerd zoals: Beach BBQ, Open air cinema, Pool party, Disco party, waterballonen gevecht en zo kan ik nog wel een tijdje door blijven gaan. Activiteiten waren er dus genoeg en de staff van EF Eastbourne was aardig en deed ook erg leuk en actief mee. Zoals je hieronder kan zien, was er een color riot (wat ik je zeker zal aanraden). Het was zo leuk, en al helemaal met je ‘nieuwe’ vriendinnen.

In het weekend kon je ook op excursie gaan. Zelf ben ik naar Londen en Oxford geweest, omdat die mij het meest aanspraken. Dit hadden we vantevoren al met EF Nederland afgesproken. Oxford en Londen waren beide super leuke excursies. We hebben in Oxford een rondleiding gekregen en een oude gevangenis/kasteel bezocht. Daarna kregen we vrije tijd, die we gebruikt hadden om “Westgate” te ontdekken. Westgate is een winkelcentrum midden in Oxford. In Londen kregen we ook een rondleiding langs o.a het Buckingham Palace, de Thames en het Londen Eye waar we vervolgens ook in mochten! Londen en Oxford waren niet de enige excursies waar je voor kon kiezen. Het waren slechts de excursies die ik had gekozen. Zo kon je ook naar een pretpark, Brighton, Cambridge en de Harry Potter studio’s. De excursies waren super leuk en goed georganiseerd, we kregen genoeg vrije tijd en hadden het erg gezellig.

Vrienden over de hele wereld

Met deze reis heb ik zo ontzettend veel nieuwe vriend(innen) over de hele wereld gemaakt waar ik nog steeds dagelijks contact mee heb. Mijn niveau is omhoog gegaan en ik voel me ook zekerder om mezelf in het Engels (en alleen) te redden.

Toen de typhoon in Tokio (Oktober 2019) was, zat ik met vriendinnen uit Tokio te appen hoe het met ze was. Dat is toch super gaaf! Er zullen zeker nog momenten komen waarop ik meer van mijn gemaakte vriendinnen kan opzoeken, want ik heb er al een opgezocht! Deze zomer bezocht ik Melania uit Polen in Torun (Melania was vorig jaar ook 2 weken in EF Eastbourne). Het was zo ontzettend leuk om elkaar weer te zien en spreken na 1 jaar! Die tijd dat we elkaar niet gezien hadden probeerden wij in te halen in 4 dagen, en ik denk dat dat aardig gelukt is. We hebben gekart, gezwommen, geshopt, en naar het strand geweest, traditionele koekjes uit Torun gebakken en nog veel meer. Het was geweldig om Melania weer te zien. Ik zit al te popelen tot zij op bezoek komt naar Nederland.

Het was een geweldige ervaring die ik nooit meer zal vergeten!

Mocht je nog vragen hebben over EF of over de reis naar Eastbourne, aarzel niet. Je kan me
altijd een mailtje sturen: afkeviki(at)gmail(dot)com.

Of bestel GRATIS een brochure via deze link: https://i.ef.com/jrhbcy281n

Groetjes,
Afke van Dijk

Net als Afke naar EF Eastbourne of een andere EF locatie?Ontdek alle bestemmingen
Ontvang het laatste nieuws over reizen, talen en cultuur in de GO-nieuwsbriefAanmelden