GO Blog | EF Blog Netherlands
Het laatste nieuws over reizen, taal en cultuur door EF Education First
Menu

Wereldburgerverhalen: kun je dankzij Newton een verantwoordelijkere reiziger worden?

Wereldburgerverhalen: kun je dankzij Newton een verantwoordelijkere reiziger worden?

Sir Isaac Newton beschreef het in 1687 al als zijn derde natuurwet: “Op elke actie volgt een even grote en tegengestelde reactie.” Met deze baanbrekende regel plaveide deze vader van de klassieke mechanica niet alleen de grondbeginselen van de moderne wetenschap, maar gaf hij reizigers onbedoeld ook een ultieme meetlat in handen om de impact van hun trip te bepalen.

Als je op reis gaat, maak je deel uit van een uitwisseling van culturen, talen en waarden. Dat zijn acties. Tegelijkertijd verbruik je bepaalde bronnen om de reis mogelijk te maken: hotelkamers, rondleidingen, eten, drinken, kleding, et cetera. Ook dat zijn acties. Als dat allemaal acties zijn, wat zijn dan de reacties? Dat is het punt dat ik vandaag wil bespreken. Reizigers zijn wereldburgers, maar hoe kunnen we dan zeker weten dat de acties van onze tripjes leiden tot duurzame reacties voor de lokale gemeenschappen en de natuur die we bezoeken?

Laten we beginnen met de omgeving
We kennen de uitdrukking “koop lokaal” allemaal. Maar hoe beïnvloedt jouw koopgedrag als reiziger de lokale omgeving?

Een voorbeeldje: Costa Rica heeft misschien wel de mooiste landschappen ter wereld. Van prachtige regenwouden en zandstranden tot prachtige nevelwouden en imposante vulkanen: Costa Rica’s natuurlijke schatten zijn niet alleen ecologisch veel waard, maar behoren ook tot de grootste toeristische attracties van het land. En hoe mooi de geluiden van de imposante brulapen en groeiende groepen ara’s daar ook klinken: vergeet niet dat bedrijven er afhankelijk zijn van de kwaliteit en schoonheid van de lokale omgeving. Als reiziger in Costa Rica beslis je zelf waar je geld naartoe gaat. Waarom zou je dan niet kiezen voor bedrijven die hun best doen om de lokale omgeving te beschermen?

Hoewel het misschien wat meer werk is, helpt het echt om vooraf wat onderzoek te doen en te kiezen voor activiteiten met een beperkte impact. Ga bijvoorbeeld canyonen of hiken in plaats van een quad huren, kies een restaurant dat kookt met producten van lokale boeren in plaats van met geïmporteerde goederen, en koop souvenirs die lokale werknemers een schappelijk loon opleveren. Op die manier weet je zeker dat jouw toeristendollars in de gemeenschap blijven en helpen om de lokale omgeving te beschermen.

Besef de waarde van je geld
Als je ergens naartoe gaat waar met een andere munteenheid wordt betaald of waar met heel andere bedragen wordt gewerkt, is het enorm belangrijk om de waarde van je geld goed te kennen. Dat lijkt misschien logisch, maar als toerist is het soms lastig om te begrijpen hoeveel iets echt waard is in andere valuta of in specifieke regio’s. Als je geen idee hebt en per ongeluk meer betaalt dan de locals, kun je de duurzaamheid van de lokale gemeenschap schaden.

Zo werkt het: stel dat een taxi vanuit jouw hotel naar de hippe restaurantwijk in de stad ongeveer vijf dollar kost voor locals, maar dat taxichauffeurs weten dat ze bij toeristen tien dollar in rekening kunnen brengen. Als gevolg daarvan willen chauffeurs liever toeristen dan locals als klant en wordt een rit ook voor de lokale bevolking duurder. Dit patroon breidt zich uit vanaf de taxibranche naar etenswaren, restaurants en huur, waardoor de levenskosten stijgen terwijl de salarissen van de lokale bevolking vrijwel gelijk blijft. Als deze disbalans lang standhoudt, kan dat de complete levensstijl van de lokale bevolking bedreigen.

Kortom: hoewel het misschien goed voelt om je taxichauffeur te veel te betalen omdat het een “aardige gast” is en omdat hij je favoriete Nikki Minaj-liedje draaide, is het belangrijk om te beseffen hoe jouw “acties” tot negatieve “reacties” kunnen leiden bij de mensen die leven en werken in de regio die jij bezoekt.

Wat je hiervan leert
Iedereen die de mogelijkheid en het privilege heeft om te reizen, bevindt zich in een unieke positie om zich te verzekeren dat zijn aankopen de lokale omgeving, economie en gemeenschap steunen. Door je te gedragen als een wereldburger en de derde wet van Newton in je achterhoofd te houden, zorg je ervoor dat jij, de lokale bevolking en toekomstige generaties kunnen blijven genieten van deze bijzondere plekken.

Wil je de wet van Newton toepassen?Studeer een taal in het buitenland
Ontvang het laatste nieuws over reizen, talen en cultuur in de GO-nieuwsbriefAanmelden

Leer tot 10 talen in meer dan 50 top bestemmingen wereldwijd.

Lees meer